مزایا و معایب شیشه دودی ماشین + روش جایگزین آن

مزایا و معایب شیشه دودی ماشین + روش جایگزین آن

مزایا و معایب شیشه دودی ماشین

 

جدیدا در خیابان خودروهایی با شیشه های دودی را زیاد دیده اید که ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند. بسیاری از افراد مخصوصا ‌جوانان علاقه دارند شیشه خودروهایشان رو دودی کنند تا ظاهر خودرویشان لوکس به نظر برسد. در این مقاله در مورد مزایا و معایب شیشه دودی ماشین صحبت می کنیم و به دلیل معایب زیادی که دودی کردن شیشه ها دارد، قصد داریم روشی جایگزین آن را به شما معرفی کنیم که مزایای دودی کردن شیشه ها را داشته باشد و معایب آن را نداشته باشد.

 

دو روش برای دودی کردن خودرو ها وجود دارد:

 

۱- دودی کردن شیشه توسط خود کارخانه به صورت فابریک : شرکت های خودرو سازی شیشه بعضی از مدل خودروها را هنگام ساخت دودی می کنند، گاهی هم به سفارش خود مشتری این کار را انجام می دهند. البته درصد دودی بودن آنها برابر با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.

۲- مدل دیگری هم هست که صاحب خودرو با مراجعه به کسانی که این کار را انجام می دهند شیشه خودروهایشان را دودی می کنند  و می توانند درصد دودی بودن آن را خودشان تعیین کنند.

 

مزایا و معایب شیشه دودی ماشین

 

روش دودی کردن به طور دستی

 

ابتدا برچسب های دودی را با کاتر اندازه شیشه می برند. سپس شیشه خودرو را کاملا تمیز می کنند تا هیچ لک یا کثیفی روی آن نباشد. بعد از آن برچسب دودی را روی شیشه می چسبانند و با لیسک روی آن می کشند تا کاملا برچسب روی شیشه بچسبد و هوا یا حبابی بین آن‌ نماند. در آخر هم با کاتر اضافه های برچسب را براساس فریم شیشه برش می دهند و برای خشک شدن آن از سشوارهای صنعتی استفاده می کنند.

 

مزایای شیشه دودی ماشین

 

مزایای شیشه دودی ماشین

 

قطعا دودی کردن شیشه ها مزایایی دارد که به شرح آن‌‌ می پردازیم:

  • از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری می کند و مانع سوختگی بدنه ی داخلی خودرو و  پوسته پوسته شدن روکش ها صندلی های چرم می شود.
  • همچنین نور آفتاب باعث اذیت سرنشینان نمی شود و برای راننده ایجاد مزاحمت نمی کند.
  • از تابش نور فرابنفش UVA و  UVB که برای سلامتی مضر است، جلوگیری میکند.
  • از دیده شدن کامل داخل خودرو هم ‌جلوگیری می کند علاوه بر آن موجب زیبایی خودرو می شود.
  • باعث مقاومت بالای شیشه ها می شود که در صورت شکستگی اگر شیشه خرد شود، برچسب مانع پخش شدن خرده های شیشه می شود.
  • از گرم شدن داخل خودرو زمانی که در آفتاب پارک شده است خودداری می کند.

 

معایب دودی کردن شیشه خودرو

 

معایب دودی کردن شیشه خودرو

 

حال معایب دودی کردن شیشه ها را ذکر می کنیم:

  • اولین و بزرگترین عیب دودی کردن شیشه ها این است که برخلاف قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد. اگر خودرویتان شیشه های دودی با درصد بالا دارد به طور قطع توسط مامورین راهنمایی و رانندگی اعمال قانون‌ می شوید و توسط ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه می شوید. البته این قانون قطعا به دلایل معایب آن ایجاد شده و به نفع صاحبان‌ خودرو می باشد.
  • هرچند دودی بودن شیشه از تابش نور خورشید جلوگیری می کند ولی دید راننده را مخصوصا در شب و روزهای بارانی کم می کند، که این اتفاق بسیار خطر آفرین است. هر چند ممکن است در روز زیاد باعث اختلال در دید راننده نشود.
  • برچسب ها باعث استحکام و مقاومت بالای شیشه ها می شود و شاید در نگاه اول به نظر جزو مزایای آن باشد ولی در صورت بروز حادثه شکستن شیشه ها برای امداد رسانی به سرنشینان سخت می شود این مسئله عیب آن می باشد.
  • ممکن است هنگام فروش افراد کمتری ماشین با شیشه دودی را بپسندند و هنگام فروش به مشکل بر بخورند.
  • عیب بعدی شیشه دودی ماشین این است که به دلیل دیده نشدن داخل خودرو رانندگان دیگر، متوجه تغییر حالت یا حرکات راننده نمی شوند و ممکن است یک تغییر جهت ناگهانی موجب تصادف شود.
  • مورد بعدی این است که ‌چون شیشه ها دودی هستند در تقاطع و پیچ ها راننده دید کافی ر‌ا از پنجره ندارد و نمی تواند درست حرکات بقیه خودروها رو ببیند که احتمال تصادف را بالا می برد.
  • طبق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سرنشینان و راننده ی خودرو باید از فاصله ۳ متری مشخص باشند که این قانون هم بی دلیل نیست. به این خاطر ‌می باشد که در شرایط اضطراری و حساس کمک و امداد رسانی به سرنشینان داخل خودرو راحت تر انجام شود. فرض کنید سرنشینان خودرو گروگان گرفته شده اند و خودرو در حال متواری شدن است و مامورین قانون هم دنبال آن هستند، وقتی داخل خودرو دیده نشود نمی توانند متوجه شوند در خودرو چه میگذرد و حال سرنشینان چگونه است که بتوانند به آن ها کمکی کنند.
  • حالت دیگر زمانی است که خودرو دچار تصادف و سانحه شده است امداد رسانان وقتی نتوانند داخل خودرو را ببینند، نمی توانند متوجه شوند که هر یک از سرنشینان دچار چه مشکلی شده اند و چگونه آن‌ها را درمان‌ کنند که باعث بروز آسیب جدی تری نشود.
  • وقتی شیشه ی خودرو دودی است، خودرو بسیار لوکس و جذاب به چشم ‌می آید و نظر دزدان را بسیار به خودش جلب می کند و آن ها  به خاطر اینکه فکر میکنند ماشین ارزش بالایی دارد ترغیب می شوند که آن را سرقت کنند.

 

روش جایگزین بجای شیشه دودی ماشین

 

طبق گفته های مقاله متوجه شدیم که معایب دودی کردن شیشه ها از مزایای آن خیلی بیشتر است که بهتر است از دودی کردن شیشه خودرویتان صرف نظر کنید. ممکن است با خود بگویید که اگر این کار را انجام ندهیم تابش نور خورشید باعث سوختگی بدنه ی داخلی خودرو می شود و نور خورشید هنگام رانندگی سرنشینان و راننده را اذیت می کند. برای جلوگیری از این ‌مشکلات بهتر است از  توری آفتابگیر و بادگیر پنجره ماشین 4 عددی  استفاده کنید تا از تابش نور خورشید به سرنشینان و راننده جلوگیری  کند و  مانع سوختگی بدنه ی داخلی خودرو شود. به طور قطع این‌ محصول مزایای فراوانی دیگری دارد. از ورود حشرات به داخل خودرو پیشگیری می کند، از وزش باد آزار دهنده به داخل خودرو جلوگیری می کند، استفاده و نصب آن بسیار راحت است.

 

روش جایگزین بجای شیشه دودی ماشین

 

نتیجه گیری

 

در این‌ مقاله در مورد مزایا و معایب شیشه دودی ماشین صحبت کردیم و طبق موارد گفته شده متوجه شدیم که معایب دودی کردن شیشه ها از مزایای آن خیلی بیشتر است. البته اگر در حد ۳۰ درصد باشد مشکل کمتری دارد. ولی راه حل بهتر استفاده از توری و بادگیر پنجره ۴ عددی است که کار دودی کردن شیشه ها را انجام می دهد و معایب آن را ندارد و علاوه بر آن مزایای دیگری هم دارد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.