نحوه ساخت قوزبند خانگی + طرح های آن

نحوه ساخت قوزبند خانگی

نحوه ساخت قوزبند خانگی

 

عواملی بسیاری مانند افزایش سن، بالارفتن وزن، عدم رعایت الگوی صحیح نشستن و همچنین جراحت و آسیب دیدگی در ستون فقرات و بیماری باعث قوز و خمیدگی در ستون فقرات و فرم ناصحیح عضلات شانه، کتف، پشت و کمر می شود که این مشکلات علاوه بر بیماری­ های جسمی باعث ایجاد ظاهری نامطلوب و عدم رضایت شخص از خود می­شود. پزشکان برای درمان این عارضه، استفاده از قوزبند را تجویز می­کنند. استفاده از قوزبند خانگی این عارضه را اصلاح کرده و فرم صحیح بدن را احیا می­کند. در این مقاله سعی می­شود نحوه  ساخت قوزبند خانگی، انواع قوزبند و ویژگی­ های بهترین قوزبند خانگی عنوان شود. همچنین تلاش می­شود با معرفی نکات مهم در خرید قوزبند خانگی افراد بتوانند انتخاب مناسب ­تری داشته باشند و با آگاهی خرید کنند.

 

طریقه ساخت قوزبند خانگی در منزل

 

اولین قوزبند خانگی استفاده از چسب پهن می باشد. به این صورت که صاف بنشینید و پشت کمرتان به صورت ضربدری چسب پهن بزنید که این کار باعث می شود شما صاف بنشینید و کمرتان را خم نکنید. نحوه ساخت قوزبند خانگی بسیار راحت است. هنگامی که روی صندلی نشسته اید یک وسیله پشت لباستان آویزان کنید که سنگینی آن موجب شود کمرتان به سمت عقب کشیده شود و صاف بماند. برای این کار می توانید از چوب لباسی استفاده کنید.

 

ویژگی­ های ساخت قوزبند خانگی

 

قوزبندها در طرح و جنس و کاربرد و  همچنین در ابعاد و رنگ های متفاوت تولید و در بازار عرضه می شود. در تولید اغلب قوزبندها از جنس و متریال پارچه، الاستیک، کش، ابر، پلی استرو نئوپرن استفاده می شود.  همچنین قوزبندها در انواع طرح های از قبیل پروانه ای، آتل دار، پل دار و هوشمند تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. همچنین انواع قوزبندها بر اساس کاربرد برای حفاظت از ستون فقرات، کمر، کتف، شانه استفاده و با توجه به نیاز افراد پیشنهاد می­شوند.

 

انواع قوزبند با طرح و کاربرد برای آقایان و خانم ها

 

انواع قوزبند بر اساس طرح

 

همان طور که اشاره شد قوزبندها در انواع طرح ها از قبیل پروانه ای، کمربندی، آتل دار، پل دار و  هوشمند طراحی و تولید می شوند.

 قوزبند طرح پروانه ای یا ضربدری:  قوزبند پروانه ای دارای وزن خیلی کم و قابلیت جمع شدن سریع و حمل و نقل آسان بوده است.

قوزبند هوشمند: به دلیل قابلیت ویبره که در وسط قوزبند قرار دارد شکل صحیح بدن افراد را در نشستن و ایستادن حفظ می کند.

 قوزبند طرح کمربندی:  مناسب آرتروز خفیف و دیسک کمر بوده و به صورت کمربند استفاده می شود.

قوزبند طبی پل دار: این نوع از قوزبند در قسمت پشت کمر دارای آتل های محکم بوده و برای درمان انحناء کمر و ضعف شانه و چنین عوارضی تاثیر بیشتری دارد.

قوزبند آتل دار: از این نوع از قوزبند برای پشتیبانی بیشتر کمر و زمانی که مشکلات قوز در فرد بیش از اندازه باشد مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

انواع قوزبند بر اساس کاربرد

 

در مجموع از قوزبند برای حفاظت از ستون فقرات، کمر، کتف و شانه استفاده می شود لذا متداول ترین قوزبندها که به تفکیک یا توام برای حفاظت از هر کدام از اندام های فوق استفاده می شود عبارتند از:

قوزبند رفع افتادگی شانه : این نوع از قوزبند برای افرادی که به نشستن های طولانی مدت و غیر اصولی عادت دارد و  از افتادگی شانه رنج می برند مناسب است. این نوع از قوزبندها اکثرا کشی  و فری سایز بوده اند لذا قیمت قوزبند رفع افتادگی شانه نسبت به قوزبندهایی که برای کمر استفاده می شوند مناسب تر است.

قوزبند مناسب کمر: این نوع از قوزبند به صورت ترکیبی با کمربند طبی ساخته می شود و برای افرادی که دارای شکستگی، جابه جایی مهره ها، یا تغییرات انحنای ستون فقرات دارند مناسب است. در اکثر این قوزبندها آتل دار و پل دار بوده و یا حالت هوشمند بوده است.

قوزبند مناسب کتف: زمانی که فشار زیادی بر روی عضله شانه و کتف باشد از قوزبند مناسب کتف یا کتف بند استفاده می شود. گاهی اوقات از این وسیله جوانان و ورزشکاران برای حفظ ظاهر زیبا و جلوگیری از افتادگی شانه از این وسیله استفاده می کنند.

همچنین انواع قوزبند موجود در بازار و محل استفاده از آن توسط افراد را می­توان به قوزبند خانگی، قوزبند طبی، قوزبند ورزشی و قوزبند مورد استفاده کودکان و قوزبند مورد استفاده نوجوانان اشاره کرد. قوزبند طبی بیشتر جنبه درمانی دارد و قوزبندی ورزشی بیشتر برای افرادی که در هنگام ورزش در معرض مشکلات مربوط به ستون فقرات قرار می گیرند پیشنهاد می شود. از قوزبندهای خانگی بیشتر برای بزرگسالان که کمر یا شانه آنها در حال قوز و یا انحنای خاصی به هر علتی ایجاد می شود استفاده می شود. برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد و در معرض قوز هستند نیز از قوزبندهای مخصوص کودکان و نوجوانان استفاده می­شود.

 

ویژگی های بهترین قوزبند خانگی

 

مانند همه­ ی تجهیزات پزشکی برای اینکه قوزبند دارای کارایی و عملکرد مناسبی باشد باید در ساخت آن ویژگی­ ها و اصولی رعایت شود تا بدون آسیب رساندن به فرد، روند درمان را سرعت بخشد. قوزبند باید قابلیت تنظیم متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد را داشته باشد به طوری دارای سایزبندی مختلف باشد و متناسب با سایز افراد و جنسیت افراد قابلیت تنظیم داشته باشد. بریس­ های پشتی و نوارکشی و قابلیت کشسانی قوزبند باید به گونه ای باشد که فرد با آن احساس راحتی کند. همچنین جنس و متریال مورد استفاده در قوزبند باید مقاوم، ضد حساسیت و قابلیت شست و شو داشته باشد. همچنین یک قوزبند استاندارد باید دارای وزن مناسب باشد به طوری که وزن آن مزاحمتی برای فرد استفاده کننده ایجاد نکند. در مجموع بهترین قوزبند خانگی با دارا بودن ویژگی های فوق باید ستون فقرات فرد استفاده کننده را در وضعیت عمودی قرار دهد و همچنین قفسه سینه فرد را به سمت بالا و شانه را به عقب و قسمت مرکزی بدن فرد را باید صاف نگه دارد.

 

خرید قوزبند خانگی

 

برای خرید قوزبند باید به این نکته توجه شود که از آن قرار است برای کدام یک از قسمت­های بدن استفاده شود.  در خرید قوزبند باید به قیمت قوزبند خانگی، سایز و قابلیت تنظیم و کیفیت تسمه­ها، جنس محصول، کاربرد و سهولت استفاده از آن و روش استفاده توجه کرد. در ادامه نکات مهمی که در خرید قوزبند خانگی باید توجه کرد بیان می­ شود.

 

نکات مهم در خرید قوزبند خانگی

 

هنگام خرید قوزبند باید نکاتی رعایت شود زیرا در صورت خرید نامناسب و غیر استاندارد ممکن است درمان با موفقیت انجام نشود و عارضه ستون فقرات باقی بماند.

  • سایز قوزبند و قابلیت تنظیم: یکی از مهمترین نکات در خرید قوزبند سایز قوزبند است. قوزبندی که برای خرید انتخاب می شود باید متناسب با فیزیک بدنی فرد باشد و بیشترین سازگاری با بدن فرد داشته باشد. همچنین قوزبند خریداری شده باید قابلیت تنظیم داشته باشد تا فرد با توجه به فیزیک بدنی خود آن را تنظیم کند.
  • جنس محصول: در تولید قوزبند باید از متریال با کیفیت و با دوام استفاده شده باشد. قوزبند باید نرم و دارای خاصیت ضد حساسیت و ضد آلرژی باشد و به خوبی از پوست فرد محافظت کند و به راحتی شسته شود.
  • سهولت استفاده : استفاده از محصول باید حس رضایت و راحتی برای فرد ایجاد کند و مانع فعالیت وی نشود و فشاری به بدن وارد نکند.
  • کاربرد: در انتخاب قوزبند خانگی باید دقت شود که برای کدام قسمت از بدن و برای رفع کدام مشکل و به چه صورت قرار است استفاده شود. برای مثال بعضی از افراد برای برطرف انحنای بین دو شانه و برخی برای رفع قوز در ستون فقرات استفاده می کنند و یا بعضی از افراد برای پوشش تمام ستون فقرات استفاده می کنند. بنابراین توجه به این نکته در خرید دارای اهمیت است.
  • روش استفاده: برای اینکه فرد می­خواهد برای روی لباس یا زیر لباس از قوزبند استفاده کند باید در خرید به آن توجه کند. زیرا قوزبندهایی که برای روی لباس به کار می روند در نوع و جنس متفاوت اند. هر چند در طراحی و استفاده از قوزبند بر اساس جنسیت تفکیک وجود ندارد و همه افراد می­توانند از آن استفاده کنند اما زنان از قوزبندهای ظریف و سبک برای زیر لباس استفاده می­کنند که در بازار با نام قوزبند زنانه معروف­ اند.
  • قیمت قوزبند خانگی: قیمت قوزبند خانگی بر اساس ویژگی­هایی از قبیل جنس، متریال و کاربرد و برند آن متفاوت است.

 

قیمت قوزبند خانگی

 

در بازار مدل­ های متنوع از قوزبند با قیمت­های متفاوت وجود دارد. مولفه های مهم و تاثیرگذار بر قیمت قوزبند طرح و کاربرد قوزبند، کیفیت و جنس قوزبند و همچنین برند آن است. برای مثال طرح قوزبند پروانه ­ای نسبت به سایر طرح­ های کمربندی، آتل دار، پل دار و هوشمند دارای قیمت کمتری در بازار بوده است. همچنین قیمت قوزبند رفع افتادگی شانه که اغلب از جنس کشی بوده است کمتر از قوزبند مناسب کمر که دارای آتل و پل دار است می باشد.

مانند تمامی تجهیزات پزشکی کیفیت و جنس مواد بکار رفته در تولید قوزبند خانگی نیز بر قیمت آن موثر بوده است. برای مثال قوزبندهایی که با شست و شو تغییر حالت نمی­دهند و یا از موادی تشکیل شده باشند که عبور جریان هوا در آن انجام شود و به پوست فرد آسیب نرساند قطعا دارای قیمت بیشتری نسبت به قوزبندهایی که این ویژگی را ندارند می باشد.

برند شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی قوزبند بر قیمت این محصول تاثیر زیادی دارد. در بازار ایران نیز تولیدکنندگان قوزبند بیشمارند و به رقابت با هم میپردازند. برای مثال تولیدی قوز بند طبی پاکان از نمونه­ های داخلی موفق بوده است. یکی دیگر از شرکت های تولید کننده انواع قوزبند رفع افتادگی شانه قوزبند طبی رویال است که تولید این شرکت­ ها از نظر کیفیت و عملکرد تفاوت چندانی با نمونه ­های خارجی محصول ندارند و به دلیل قیمت ارزان قوزبند خرید از این شرکت­ ها مقرون به صرفه است.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.